Google Fonts (i nie tylko) – dlaczego lepiej hotlinkować niż trzymać u siebie?

W niemal każdym poradniku o optymalizacji stron www można odnaleźć wskazówkę, że wszystkie zawartości wczytywane z zewnątrz powinno się umieścić lokalnie na stronie, i wczytywać razem z innymi elementami strony z jednego serwera. Koronnym przykładem jest tu Google Fonts – popularna usługa serwowania darmowych do użycia krojów czcionek.

Mówi się że hotlnikowanie (czyli linkowanie zdalne) spowalnia ładowanie strony i uzależnia ją od zewnętrznych usług.
W zasadzie prawda, ale:

Jeśli dana usługa jest bardzo popularna (na przykład jest to bardzo popularny font Open Sans) to istnieje bardzi duże prawdopowobieństwo, że użytkownik strony był już na innej stronie która używa tego kroju czcionek. Zatem – ten krój jest już zapisany u niego w przeglądarce, a ta widząc hotlink do tego samego miejsca, nie będzie ładowała czcionek z serwera Googla, tylko pociągnie z własnego cache’a, co jest około trzy biliony razy szybsze.

Ma to zastosowanie dla wszystkich popularnych treści hotlinkowanych.

A pod adresem
https://fonts.google.com/analytics są pełne statystyki użycia krojów z Google Fonts. Rządzą: Roboto, Open Sans, Lato (polska produkcja!), Oswald. Myślę że te kroje można spokojnie hotlinkować do woli. :)



Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *